Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/printstand/public_html/plugins/content/joomlapage/joomlapage.php on line 65
موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در ایران

تماس با ما : 77687217-77680421-77687216 

موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در ایران

 طبق تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، این‌طور به نظر می‌رسد که روش‌های جدید تبلیغاتی در تغییر نگاه و رویکرد مصرف‌کننده‌ی ایرانی در زمان خرید چه کالا و چه خدمات اقبال چندانی ندارد.

 

در حالی که در کشورهای صنعتی‌تر، اینترنت، شبکه‌های ماهواره‌ای و بیلبوردهای تبلیغاتی  در تبلیغات کالا و خدمات نقش تعیین‌کننده‌ای دارند، نظرسنجی انجام شده از سوی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد که این ابزارهای تبلیغاتی تاثیرگذاری چندانی در ایران ندارند.

 

براساس این نتایج  صدا و سیما با 34.4 درصد بیشترین سهم را در بین ابزارهای تبلیغی موثر بر رویکرد مصرف‌کنندگان ایرانی در هنگام خرید کالا و خدمات داشته است. خانواده، دوستان و آشنایان با اختلاف اندک یعنی 34 درصد از این لحاظ در رتبه دوم قرار گرفته و مطبوعات نیز با تنها 10.2 درصد رده سوم را به خود اختصاص دادند.

 

 می‌توان نتیجه گرفت که مصرف‌کنندگان ایرانی بیشتر تاثیر تبلیغاتی را در حوزه خرید کالا و خدمات از صدا و سیما و خانواده و دوستان و آشنایان خود می‌گیرند. قرار گرفتن خانواده، دوستان و‌ آشنایان در رتبه‌ دوم موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در کشورمان نشان می‌دهد که فرهنگ شفاهی در بین ایرانی‌ها همچنان حرف اول را می‌زند و شرکت‌های تولیدی و صنعتی می‌توانند از این طریق موفقیت چشمگیری در فروش محصولات خود و افزایش سهم در بازار به دست بیاورند.

 

همچنین اینترنت، بیلبوردهای تبلیغاتی، ماهواره و پیامک نیز در رده‌های بعدی موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در بین مصرف‌کنندگان ایرانی قرار گرفتند. جالب اینجاست که در نظرسنجی ایسپا گزینه‌ای تحت عنوان "سایر ابزارهای تبلیغی" وجود دارد که سهم آن به تنهایی بیشتر از ابزارهای تبلیغاتی ماهواره و پیامک است.از سوی دیگر پیامک در حالی به عنوان ضعیف‌ترین و ناکارآمدترین ابزار تبلیغی در ایران معرفی شده که طی چند سال اخیر بسیاری از شرکتهای تولیدی و خدماتی ارسال پیامکهای تبلیغاتی خود را گسترش داده‌اند که البته بسیاری از افراد نیز از ارسال بدون اجازه این پیامکها ناراضی هستند.

 

از نظرسنجی ایسپا می‌توان این طور نتیجه گرفت که در ایران با وجود ورود فناوریهای نوین و تجهیزات پیشرفته تبلیغاتی ابزارهای سنتی تبلیغ مانند صدا وسیما، مطبوعات و از آنها مهمتر تبلیغات دهان به دهان (خانواده، دوستان و آشنایان) همچنان موثرترین شیوه برای تبلیغ کالا و خدمات است. به طوری که این سه روش به تنهایی حدود 80 درصد نقش در تصمیم‌گیری‌ مصرف‌کنندگان ایرانی در هنگام خرید دارند.

منبع پرینت استند

ارسال نظر