Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/printstand/public_html/plugins/content/joomlapage/joomlapage.php on line 65
روش‌های کم هزينه برای تبليغ کسب‌وکار

تماس با ما : 77687217-77680421-77687216 

روش‌های کم هزينه برای تبليغ کسب‌وکار

سيد محمد اعظمي‌نژاد رئيس کميته آموزش و پژوهش-انجمن مديريت ايران

يکی از دغدغه‌های هميشگی صاحبان کسب‌وکار (به ويژه کسب‌وکارهای کوچک و تازه کار)، هزينه‌های ناشی از تبليغات است، به‌خصوص اينکه در بسياری از موارد برای رسيدن به اثربخشی بيشتر در جذب مشتری، نياز به بازنگری و تغييرات مداوم دارد.

در اين نوشتار گام هايي برای انجام تبليغات با کمترين هزينه‌های ممکن برای کسب‌وکار به شما ارائه می‌شود:

1) طرح حمله خود را آماده کنيد!

 نخستين گام، تعريف بهترين چشم‌انداز برای کسب‌وکار است، پس از آن نيز طراحی مسير چگونگی رسيدن به آنها است. پس از آن نوبت تهيه طرح بازاريابی(Marketing Plan) است. با انجام اين کار شما برای حمله به بازار، طراحی انجام می‌دهيد و در آن تاکتيک‌های خود را مشخص می‌کنید.

2) اگر برای کسب‌وکار خود وب سايت نداريد، همين امروز آن را بسازيد!

در دنيای کسب‌وکار امروز- حتی برای کسب‌وکارهای بسيار کوچک- نداشتن وب سايت بی‌معنی است، چرا که بخشی از هويت هر کسب‌وکار می‌تواند با آن مشخص شود. اگر توانايي طراحی و ساخت يک وب‌سايت سفارشی برای خود نداريد، می‌توانيد از سايت‌های ارائه‌دهنده قالب‌های آماده و طراحی شده مانند بلاگفا، ايران بلاگ و ميهن بلاگ-البته به شرطی که به مشکل فنی نخورد!- استفاده و سپس اطلاعات آن را به دامنه سايت خود متصل کنید.

3) کسب‌وکار خود را در شبکه‌های اجتماعی معرفی کنيد.

 ضريب نفوذ و تاثيرگذاری شبکه‌های اجتماعی را بسيار جدی بگيريد. شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، گوگل پلاس، linkedIn و همچنين اپليکيشن‌های گوشی هوشمند مانند وایبر و تلگرام بسیار تاثیرگذارند. شايد باور نکنيد فیس‌بوک به تنهایی روزانه بيش از 7/  2 ميليارد لايک دارد. سايت گوگل پلاس نيز حدود 135 ميليون نفر کاربر فعال دارد. اين آمار و ارقام به معنی حضور دائمی مشتريان بالقوه شما است.

4) کارت ويزيت و ملحقات آن را فورا آماده کنيد

اگر کسب‌وکار خود را به تازگی آغاز کرده‌ايد، در اولين فرصت ممکن نسبت به ساخت کارت ويزيت، سربرگ و پاکت نامه اقدام کنيد. اطمينان حاصل کنيد که لوگو، آدرس سايت، شماره تلفن و هر اطلاعات لازم ديگر در آنها درج شده باشد. به تجربه ثابت شده است که مشتری با مشاهده اين موارد احساس اعتماد بيشتری به شما خواهد داشت.

5) ايميل بسازيد و برای مشتريان خبرنامه و پيشنهادهای تبليغاتی ارسال کنيد.

با نام کسب‌وکار خود ايميل جديدی بسازيد و برای مشتريان خود با برنامه زمانی مشخص ايميل ارسال کنيد. در اين اقدام بايد مطمئن شويد که مشتری تمايل به دريافت ايميل‌های شما را داشته باشد. بنابراين بهترين کار آن است که از او بخواهيد هنگام تکميل فرم مشخصات در صورت تمايل به دريافت ايميل، اين موضوع را اعلام کند، به اين ترتيب می‌توان مطمئن شد که ايميل‌های ارسالی تبديل به ايميل‌های ناخواسته (spam) نمی‌شوند.

6) در انجمن‌های تخصصی، حرفه‌ای و صنفی عضو شويد.

يکی از بهترين راه‌ها برای جذب مشتری، حضور در انجمن‌های حرفه‌ای است، مواردی چون اتاق‌های بازرگانی، انجمن‌های صنفی و حرفه‌ای، جايي است که به‌راحتی می‌توانيد در جريان آخرين وضعيت کسب‌وکار قرار بگيريد، ارتباط برقرار کنيد و مشتری جذب کنید.

7) از نمايندگی‌های فروش خود برای تبليغ استفاده کنيد.

 معمولا امکانات تبليغاتی نمايندگی‌های فروش يکی از ارزان‌ترين روش‌های تبليغاتی است. در حال حاضر بسياری از شرکت‌های توليد مواد غذايي، از اين روش تبليغاتی با سوپرمارکت‌ها استفاده می‌کنند.

8) در نشريات تخصصی کسب‌وکار خود اقدام به انتشار مقاله کنيد.

 يکی از روش‌های تبليغات غيرمستقيم، چاپ مقاله‌ای مرتبط با کسب‌وکار شما است که در آن می‌توانيد محصول يا خدمت خود را به‌خوبی و با کمترين هزينه به مخاطبان مرتبط معرفی کنيد.

9) از محصول يا خدمت خود ويدئو تهيه کنيد وآن را به اشتراک بگذاريد.

سايت‌هايي مانند یوتیوب و در ايران سايت آپارات ازجمله مجموعه‌هايي هستند که شما می‌توانيد به رايگان کسب‌وکار خود را به مشتريان معرفی کنید.

10) با هرکسی که فکر می‌کنيد می‌تواند به فروش شما کمک کند، مکاتبه کنيد.

مطمئن شويد هر فردی که می‌تواند در اطلاع‌رسانی و تبليغ به شما کمک کند را شناسايي کرده‌ايد و سپس اطلاعات تبليغاتی خود را برای آنها ارسال کنيد.

11) از خودروهای کابين‌دار (مانند وانت) تبليغ استفاده کنيد.

اين روش به‌خصوص برای زمانی که کانال توزيع محصولات در اختيار خود شما باشد، بسيار خوب جواب می‌دهد و يک روش تبليغی تقريبا رايگان و سيار در سطح شهر است.

12) نمونه محصول ارائه کنيد.

نمونه محصول خود را به هرجا که فکر می‌کنيد به فروش شما کمک می‌کند، بفرستيد.

13) از افراد مختلف به عنوان عامل فروش استفاده کنيد.

با در نظر گرفتن درصد اندکی به عنوان کميسيون فروش، به راحتی می‌توانيد ده‌ها ويزيتور و فروشنده مويرگی برای خود به دست آوريد.

14) مسابقه برگزار کنيد و جايزه بدهيد.

با طرح سوالی مرتبط با کسب‌وکار يا محصول خود، مسابقه برگزار کنید و جايزه بدهيد. تجربه نشان می‌دهد اين روش تبليغی نيز از تاثيرگذاری مناسبی بر مخاطب برخودار است.

 

به ياد داشته باشيد استفاده از رويکردهای تبليغاتی، با آزمون و خطا خطرناک است و حتما بايد بتوانيد با استفاده از روش‌هايي اثربخشی هر رويکرد را اندازه‌گيری کنيد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر