Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /home/printstand/public_html/plugins/content/joomlapage/joomlapage.php on line 65
حضور در نمایشگاه‌ و توسعه بازار
چاپ این صفحه

حضور در نمایشگاه‌ و توسعه بازار

 

برای دسترسی به بازار های گسترده تر، نیاز به استفاده از روشهایی برای پیشبرد صادرات و توجه به نیازها و خواست مشتریان در بازارهای دیگر است. موفقیت در رسیدن به این مهم، مستلزم حضور در بازارهای مختلف می‌باشد. یکی از روش‌های مهم در معرفی و ارائه توانمندی‌ها و قابلیت‌های واحدهای تولیدی،خدماتی حضور مستمر و فعال در نمایشگاه‌ها است

نقش نمایشگاه بر فروش

در طول چند سال گذشته بازدید کنندگان نمایشگاه تبدیل به خریداران جدی تری شده اند. باید دید قدیمی و سنتی نسبت به نمایشگاه را مورد بازبینی قرار داد،  اکنون می‌توان از نمایشگاه ها به عنوان ابزاری برای افزایش موثرتر و کارآمد استفاده کرد. حضور در نمایشگاه سبب می شود تا خریداران به طور موثر با 6 تا 10 شرکت ملاقت کنند و هر تماس رو در رو در نمایشگاه چند برابر تماس تلفنی ارزش دارد. همچنین یکی از ارزش های کلیدی نمایشگاه در توانایی کاهش چرخه فروش و دستیابی به خریداران ناشناخته است.

نقش نمایشگاه بر جذب مشتری

نمایشگاه مکانی برای شناخت بهتر مشتریان احتمالی و فعلی می باشد. یک فروشنده خوب به شرط آمادگی برای گوش دادن به مشتریان احتمالی می تواند ده فرصت جدید را در یک نمایشگاه بوجود آورد ملاقات با کسانی که امکان ملاقات در محیط خارج از نمایشگاه برای آنها دشوار است در نمایشگاه فراهم میشود از این رو نمایشگاه فرصتی مناسب برای شرکت است تا به اهداف بازاریابی خود دست یابد یا مو قعییت خود را در بازار تثیت کند. قرار دادن مشتری در مسیر چرخه فروش از دستاوردهای حضور در نمایشگاه است.

نقش نمایشگاه در کسب اطلاعات

شرکت ها برای ارئه کالایی با ارزشتر و رضایت مشتریان در هر زمینه ای به اطلاعات نیازمندند. بازاریابی و ارائه محصولات خوب از طریق درک عمیق از خواست ها و نیاز های مشتریان شروع می شود، آن ها باید اطلاعات دقیقی از شرکت های رقیب، واسطه ها سایر نیروها و عواملی که در بازار فعال هستند داشته باشند. بدین ترتیب  نمایشگاه رامی توان یکی از منابع موثر برای گردآوری اطلاعات مختلف جهت مدیریت بهتر و برنامه ریزی اصولی برشمرد. در عرض فقط چند روز برگزاری نمایشگاه می توان پیشنهاد های جدید را در خصوص هزاران خرید به دست آورد. از این رو نمایشگاه ها بهترین و موثرترین راه برای آگاهی از وضعیت رقبا، مشتریان جدید و همچنین مجوعه اطلاعات بازاریابی در مورد مشتریان و رقبا و بطور کلی سایر محصولات است.

نقش نمایشگاه ها در ایجاد نام و شهرت

نام و نشان تجاری عبارت است از نام، اصطلاح، علامت ، نشانه ، نماد، طرح یا ترکیبی از آن ها به منظور شناساندن محصولات و خدمات به فروشندگان یا گروهی از فروشندگان و متمایز ساختن آنها از محصولات و شرکت های رقیب است . شرکتی که نام و نشان تجاری ارزشمندی داشته باشد در صحنه رقابت از قدرت بیشتری برخوردار خواهد بود و باعث میشود که مصرف کننده نسبت به محصولات وفادار شود. نمایشگاه با تایید ذهنیات مربوط به هویت و نماد شرکت نقش یادآوری کننده و پاسخ دهنده به سوالات زیادی که در اذهان هستند و نیاز به پرسش دارند را ایفا میکند.

نمایشگاه‌ها و بازاریابی برای صادرات

بازاریابی برای صادرات  بعنوان یک شاخه مهم بازرگانی بین الملل مطرح است. شرکت ها از طریق شرکت در نمایشگاه های بین المللی امکانات خود را به تولید کالاهای اختصاص می دهند که نظر خریداران را هرچه بهتر تامین کند. چنین تولیدکنندگانی بجای تاکید روی کالایی خاص معمولا نوع خدمتی که آن کالا ارئه می دهد را مورد توجه قرار می دهند. شرکت کنندگان در نمایشگاه بین المللی با درک دقیق تهدیدات، رقبا و فرصت های موجود و کسب ایده های جدید جهت ارضای نیازهای مصرف کنندگان کالا های خود شانس خود را جهت صادرات هرچه بیشتر افزایش میدهند.

نمایشگاه‌ها و تبلیغات

بخشی از برنامه شرکت ها در نمایشگاه به تبلیغات محصولات شرکت اختصاص دارد. اهداف و روش های تبلیغات باید از قبل تعیین شده باشد. رساندن پیامی خاص به مصرف کننده یکی از انگیزه های اصلی شرکت در نمایشگاه ها است. هر موسسه ای تلاش می نماید که روی طرز فکر، سلیقه و قضاوت مصزف کنندگان به نفع خود و تولیدات تاثیر بگذارد و این از طریق تبلیغات موثر امکان پذیر است.

نقش نمایشگاه در افزایش حجم مبادلات

از مهمترین اثر های نمایشگاه افزایش حجم مبادلات بازرگانی می باشد. در بعضی مواقع نمایشگاه محدود ودر بعضی مواقع انتهای نمایشگاه معلوم نیست. گاهی مواقع اگر یک نمایشگاه در یک محیط کوچک برپا شود اثر آن ممکن است تا 15 سال دیگر هم ادامه یابد چرا که ممکن است افرادی با هم دیگر آشنا شوند که به طور مداوم با هم همکاری و مبادله کنند و تا سال ها این کار ادامه یابد.

نمایشگاه‎‌ها و تبادل دانش فنی

در حقیقت نمایشگاه به مانند مدرسه های موقت است که در این مدرسه حتی نسل جوان و حتی کسانی که سنشان بالاتر است می توانند از آن بهره ببرند به عنوان مثال شرکتها در یک نمایشگاه با دیدن محصولات و تکنولوژی ها آن دست به تولید نظیر آن می زنند و حتی گاهی بهتر از آن را نیز می سازنند.

نمایشگاه‎‌ها وانتقال فن آوری 

از موارد دیگر برپایی نمایشگا هها انتقال فن آوری است. مهمترين بخش انتقال تکنولوژی، جذب و بومی سازی و نوآوری آن است و این فن آوری ها در توسعه، طراحي، توليد و به‌كارگيري محصولات، فرآيندها، سيستم‌ها و خدمات مورد استفاده قرار مي‌گيرند . و باعث همكاري نزديك بين مراكز تحقيقاتي و صنايع، توجه به فعاليتهاي تحقيق وتوسعه، دردسترس بودن بازار كافي، قابليت و ظرفيت جذب كشور گيرنده تكنولوژي، حمايت موثر دولت و تمايل انتقال دهنده و گيرنده تكنولوژي است.